Lego is zo mooi en leerzaam. Techniek op een speelse manier.
Wij proberen om een competitie op te zetten in Laarbeek. Dit willen wij met Mindstorms EV3 doen.
LEGO® MINDSTORMS® EV3 maakt het mogelijk om een Robot te bouwen. Er zijn ruim 30 Robots waarvan bouwinstructies bestaan.
Door LEGO® elementen te combineren met een programmeerbare steen, motoren en sensoren kunnen we de creaties laten lopen,
rijden, praten, grijpen, denken of schieten. We gebruiken dit bij het bouwen en leren programmeren. Zo kunnen we bijvoorbeeld een mensachtige Robot, een schietende schorpioen, een kronkelende slang, een vorkheftruck, een racetruck, een elektrische gitaar of een wandelende dinosaurus maken. Om er alvast maar een paar te noemen. Elke Robot heeft zijn eigen gedrag en een programma waarmee de verschillende functies van de Robot worden bediend. Er zijn veel manieren om je LEGO MINDSTORMS® creaties tot leven te brengen!

Wanneer de LEGO Mindstorms goed wordt beheerst, gaan we verder met de Space Challenge. 

Mindstorms EV3 Space Challenge bevat uitdagende leeropdrachten onder het thema ruimtevaart.

Drie researchprojecten, ontwikkeld in overleg met ruimtevaarttechnici, bieden volop mogelijkheden voor het onderzoeken en creatief
oplossen van actuele kwesties in de ruimtevaart.

We gaan in 3 stappen werken:

  1. De Robot bouwen en met leermatten de opdrachten uitvoeren om later de Challenge aan te gaan. Programmeren op de computer.
  2. Na het uitwerken van de informatie begint het echte werk. Het programmeren van de Robot om de opdrachten uit te voeren.
  3. Wie de meeste opdrachten foutloos uitvoert heeft gewonnen. De tijd gaat pas tellen bij een gelijk spel.

Leerdoelen volgens het model van de 21e eeuwse vaardigheden.

Leerdoelen overzicht:

  • Kennismaking met eenvoudige Robottechnologie.
  • Realistisch gebruik van Robottechnologie.
  • Probleem-oplossend denken.
  • Samenwerkingsvaardigheden.
  • Duidelijke koppeling aan relevante vakgebieden.
  • Oplossingen ontwikkelen.
  • Bouwen, testen en evalueren.
  • Kennis maken met programma's, sensoren, motoren en intelligente objecten.

We gaan opdrachten uitvoeren en noemen dit missies.
Met deze opdrachten leert ieder de basisvaardigheden van Mindstorms. We gebruiken de EV3-steen,  Motoren en Sensoren. Deze programmeren we met het LEGO Mindstorms Education EV3 programma. De EV3-steen is een programmeerbare, intelligente steen die dienst doet als het brein van de Robot.

In missie 1 moet je de communicatie activeren.
In missie 2 moet je de juiste astronaut kiezen.
In missie 3 moet je de curiosity bevrijden (MSL -  Mars Science Laboratory).
In missie 4 moet je de satelliet lanceren.
In missie 5 moet je bodemonderzoek uitvoeren.
In missie 6 moet je energiemodule activeren.
In missie 7 lanceer je de raket.

Van deze missies zijn films te bekijken op YouTube, daar wordt nog eens uitgelegd wat je moet doen.

 

Dit is het team waar je mee samenwerkt. Wie wil daar niet bij horen?

Voordat je aan de missies kunt beginnen moet je veel leren en oefenen.
Hiervoor hebben we matten waar gegevens op staan. Je leert zo hoe je met de Robot kunt werken en hoe je zelf moet programmeren.
Als je deze oefeningen hebt uitgevoerd ben je klaar voor de Challenge.

Op deze foto zie je de Robot waarmee we gaan oefenen. Je leert alle motoren en sensoren te bewerken.

Thijs is aan het werk bij Lego Laarbeek. Eerst bekijkt hij alle spullen en laat hij een auto rijden. Daarna begint hij met het bouwen van de Robot. Na een uur is hij al klaar.

Nu de eerste Robot uit de serie "Education"  is gebouwd gaan we verder met het bouwen van de Mindstorms serie.
Dit gaat over 5 vijf verschillende Robots. Ze hebben allemaal nieuwe opdrachten en zo leren we ze onder controle te krijgen.

De belangrijkste onderwerpen, die we moeten leren, zijn: bouwelementen samenvoegen, software programmeren en uitproberen of het werkt. Als we deze vaardigheden onder controle hebben, kunnen we verder met de Mindstorms EV3 Space Challenge. Hieronder staan foto's van de opzet en Robots die je moet bouwen.

Op zondag 9 december is Lego Laarbeek weer volop aan het bouwen. Kristian bouwt een Robot. Na twee en een half uur heeft hij er al één klaar, de R3PTAR. Dit is een slang die je aanvalt. Hij is goed gelukt en zo mooi.

Na het testen wil hij nog een andere Robot bouwen, dat wordt de SPIK3R.

Zaterdag 15 december komt Jens naar Lego Laarbeek. Hij kijkt even rond en heeft wel zin om een Robot te bouwen. Na drie kwartier is hij al zo ver om te programmeren. Hij is heel enthousiast, dus volgende week komt hij terug.

Vandaag, zondag 16 december, komt Thijs weer naar Lego Laarbeek. Hij bekijkt eerst een nieuwe Robot, die pas gebouwd is. Hij begint daarna aan zijn nieuwe Robot, de Track3r. Hij bouwt totdat de veegarm er aan de voorkant op zit. Met de demo checken we meteen of de Robot werkt. Hij doet het fantastisch.

Dinsdag 18 december werkt Thijs verder aan zijn Robot Track3r. We kijken tot hoever we zijn gekomen en herhalen het laatste deel. Thijs zet de Robot met de demo aan. De Robot doet het weer. We gaan verder met het bouwen. We komen bij de eerste twee opdrachten en programmeren ze via de laptop. 

Lego Laarbeek wordt verrast door Track3r-bouwer Thijs. Hij regelt tijdens de kerstmarkt op zijn basisschool De Muldershof om een
kerststuk voor ons mee te nemen. We er heel blij mee. Het is een echte verrassing. 

Zaterdag 22 december bouwt en programmeert Jens zijn Robot af. Het zijn kleine gedeeltes die hij nog bouwt. Daarna volgt het
programmeren via de laptop. Deze Robot werkt fantastisch en Jens kan de volgende keer aan een nieuwe Robot beginnen.

Bij Lego Laarbeek hebben we deze week meerdere voorbeelden opgebouwd. Op deze manier zien de kinderen alvast welke Robots bij ons programma passen. Deze modellen mogen ze in de toekomst ook zelf gaan bouwen.

Donderdag 27 december staat Jens weer voor de deur bij Lego Laarbeek. Hij begint aan de eerste Robot van ons programma, de Track3r. Hij werkt het boekje helemaal door. Via de laptop gaat hij verder met opdracht 1. De Track3r veegt met de arm de banden van de plattegrond. Hard gewerkt dus vandaag.

Inmiddels hebben zowel Jens als Thijs een andere Robot uitgekozen om te bouwen. Ze zijn volop bezig met de Gripp3r en de Spik3r. Zelf hebben we ook een andere Robot gebouwd. Het is ons nieuwe huisdier, de Znap. Deze hond gaat vooruit, draait rondes en valt aan. Hij reageert door de Ultrasone sensor. 
Deze pagina wordt erg groot. In het vervolg zijn onze werkzaamheden te volgen onder het kopje Robotbouwers.

Als we ver genoeg zijn en graag mee willen doen aan de FIRST LEGO League krijgen we meer onkosten. Daarom hebben we
Laarbeekse ondernemers gevraagd ons te steunen.  Ze reageren enthousiast en zijn bereid te helpen.

De Robotwedstrijd vindt plaats op een speciaal ontworpen tafel. Het hout hebben we van Vloerenland gekregen.
Een mooi glad paneel, voor de beste resultaten. Hierop kunnen we de opdrachten goed uitvoeren.

Door middel van zwarte tape kan de Robot een lijn volgen. Deze tape wordt strak op het paneel geplakt.
De tape hebben we gekregen van Formido bouwmarkt in Beek en Donk.

Jumbo Laarbeek zorgt voor de drankjes en hapjes die de Robot op moet halen. Dit moet je dan wel programmeren. Het is een echte
uitdaging om iets lekkers te krijgen.

Met de geodriehoek moet je de hoeken uitzetten. We werken met hoeken van 30 - 45 - 60 - 90 - 120 - 135 en 150 graden.
De geodriehoeken hebben we gekregen van Van Helvoort Boek en Kantoor.

Bij Jan Linders kregen we een doos Toppeez. Dit zijn groente- en fruitvriendjes. Ze spelen een belangrijke rol in ons project........

Als alle opdrachten zijn voltooid is het tijd om wat te eten. Een stukje fruit, een frietje met een snack of een ijsje? De kinderen mogen
kiezen waar we heen gaan.

SignSupport Laarbeek maakt voor onze wedstrijdtafel de reclameborden van de ondernemers uit Laarbeek, die ons steunen.

 

 

www.Lego-Laarbeek.nl is an unofficial, fan-created website. LEGO® and the brick configuration are property of The LEGO Group,
which does not sponsor, own, or endorse this site. ©2018 Bert Hermans en Dorien de Maat.