Lego is zo mooi en leerzaam. Techniek op een speelse manier.
Wij proberen om een competitie op te zetten in Laarbeek. Dit willen wij met Mindstorms EV3 doen.
LEGO® MINDSTORMS® EV3 maakt het mogelijk om een Robot te bouwen. Er zijn ruim 30 Robots waarvan bouwinstructies bestaan.
Door LEGO® elementen te combineren met een programmeerbare steen, motoren en sensoren kunnen we de creaties laten lopen,
rijden, praten, grijpen, denken of schieten. We gebruiken dit bij het bouwen en leren programmeren. Zo kunnen we bijvoorbeeld een mensachtige Robot, een schietende schorpioen, een kronkelende slang, een vorkheftruck, een racetruck, een elektrische gitaar of een wandelende dinosaurus maken. Om er alvast maar een paar te noemen. Elke Robot heeft zijn eigen gedrag en een programma waarmee de verschillende functies van de Robot worden bediend. Er zijn veel manieren om je LEGO MINDSTORMS® creaties tot leven te brengen!

LEGO Mindstorms komt 15 oktober 2020 uit met een nieuw model, de Robot Inventor. Alweer een mooi programma voor onze Robotbouwers.

Wanneer de LEGO Mindstorms goed wordt beheerst, gaan we verder met de Space Challenge. 

Mindstorms EV3 Space Challenge bevat uitdagende leeropdrachten onder het thema ruimtevaart.

Drie researchprojecten, ontwikkeld in overleg met ruimtevaarttechnici, bieden volop mogelijkheden voor het onderzoeken en creatief
oplossen van actuele kwesties in de ruimtevaart.

We gaan in 3 stappen werken:

  1. De Robot bouwen en met leermatten de opdrachten uitvoeren om later de Challenge aan te gaan. Programmeren op de computer.
  2. Na het uitwerken van de informatie begint het echte werk. Het programmeren van de Robot om de opdrachten uit te voeren.
  3. Wie de meeste opdrachten foutloos uitvoert heeft gewonnen. De tijd gaat pas tellen bij een gelijk spel.

Leerdoelen volgens het model van de 21e eeuwse vaardigheden.

Leerdoelen overzicht:

  • Kennismaking met eenvoudige Robottechnologie.
  • Realistisch gebruik van Robottechnologie.
  • Probleem-oplossend denken.
  • Samenwerkingsvaardigheden.
  • Duidelijke koppeling aan relevante vakgebieden.
  • Oplossingen ontwikkelen.
  • Bouwen, testen en evalueren.
  • Kennis maken met programma's, sensoren, motoren en intelligente objecten.

We gaan opdrachten uitvoeren en noemen dit missies.
Met deze opdrachten leert ieder de basisvaardigheden van Mindstorms. We gebruiken de EV3-steen,  Motoren en Sensoren. Deze programmeren we met het LEGO Mindstorms Education EV3 programma. De EV3-steen is een programmeerbare, intelligente steen die dienst doet als het brein van de Robot.

In missie 1 moet je de communicatie activeren.
In missie 2 moet je de juiste astronaut kiezen.
In missie 3 moet je de curiosity bevrijden (MSL -  Mars Science Laboratory).
In missie 4 moet je de satelliet lanceren.
In missie 5 moet je bodemonderzoek uitvoeren.
In missie 6 moet je energiemodule activeren.
In missie 7 lanceer je de raket.

Van deze missies zijn films te bekijken op YouTube, daar wordt nog eens uitgelegd wat je moet doen.

 

Dit is het team waar je mee samenwerkt. Wie wil daar niet bij horen?

Voordat je aan de missies kunt beginnen moet je veel leren en oefenen.
Hiervoor hebben we matten waar gegevens op staan. Je leert zo hoe je met de Robot kunt werken en hoe je zelf moet programmeren.
Als je deze oefeningen hebt uitgevoerd ben je klaar voor de Challenge.

Op deze foto zie je de Robot waarmee we gaan oefenen. Je leert alle motoren en sensoren te bewerken.

Bij Lego Laarbeek Education hebben we al meerdere voorbeelden opgebouwd. Op deze manier zien de kinderen welke Robots bij ons programma passen. Deze modellen mogen ze in de toekomst ook zelf gaan bouwen.

Als we ver genoeg zijn en graag mee willen doen aan de FIRST LEGO League krijgen we meer onkosten. Daarom hebben we
Laarbeekse ondernemers gevraagd ons te steunen.  Ze reageren enthousiast en zijn bereid te helpen.

De Robotwedstrijd vindt plaats op een speciaal ontworpen tafel. Het hout hebben we van Vloerenland gekregen.
Een mooi glad paneel, voor de beste resultaten. Hierop kunnen we de opdrachten goed uitvoeren.

Jumbo Laarbeek zorgt voor de drankjes en hapjes die de Robot op moet halen. Dit moet je dan wel programmeren. Het is een echte
uitdaging om iets lekkers te krijgen.

Met de geodriehoek moet je de hoeken uitzetten. We werken met hoeken van 30 - 45 - 60 - 90 - 120 - 135 en 150 graden.
De geodriehoeken hebben we gekregen van Van Helvoort Boek en Kantoor.

Bij Jan Linders kregen we een doos Toppeez. Dit zijn groente- en fruitvriendjes. Ze spelen een belangrijke rol in ons project........

Als alle opdrachten zijn voltooid is het tijd om wat te eten. Een stukje fruit, een frietje met een snack of een ijsje? De kinderen mogen
kiezen waar we heen gaan.

SignSupport Laarbeek maakt voor onze wedstrijdtafel de reclameborden van de ondernemers uit Laarbeek, die ons steunen.

Otten Speelgoed bestaat sinds 1957 en is daarmee de oudste speelgoedzaak van 's Hertogenbosch.
Via onze LEGO-fan Kristian werden wij gewezen op deze winkel, omdat hier veel LEGO op voorraad is.  
 

 

 

www.Lego-Laarbeek.nl is an unofficial, fan-created website. LEGO® and the brick configuration are property of The LEGO Group,
which does not sponsor, own, or endorse this site. ©2018 Bert Hermans en Dorien de Maat.